عهد

اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ

عهد

اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ

سهم ارث

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۲:۰۲ ب.ظ

شبهه:

خداوند به شما در باره فرزندانتان سفارش مى کند,سهم پسر چون سهم دو دختر است.

و اگر [همه ورثه] دختر [و] از دو تن بیشتر باشند سهم آنان دو سوم ماترک است و اگر [دخترى که ارث مى برد] یکى باشد نیمى از میراث از آن اوست و براى هر یک از پدر و مادر وى [=متوفى] یک ششم از ماترک [مقرر شده] است,

این در صورتى است که [متوفى] فرزندى داشته باشد ولى اگر فرزندى نداشته باشد و [تنها] پدر و مادرش از او ارث برند براى مادرش یک سوم است [و بقیه را پدر مى برد] و اگر او برادرانى داشته باشد مادرش یک ششم مى برد [البته همه اینها] پس از انجام وصیتى است که او بدان سفارش کرده یا دینى [که باید استثنا شود] شما نمى دانید پدران و فرزندانتان کدام یک براى شما سودمندترند [این] فرضى است از جانب خدا زیرا خداوند داناى حکیم است (۱۱)

تمام ریاضی دانان و حقوق_دانان دنیا را جمع کنید اگر توانستند طبق فرمول قرآن ارثیه را تقسیم کنند.!!!!!

بنا به این آیه اگر مردی بمیرد و همسرو پدر و مادر و دو دختر داشته باشد سهم ارث آنان به این قرار خواهد بود:

 #همسر 8/1  #مادر6/1   #پدر6/1  #دختران3/2

اگر نسبتهای زیر را جمع کنید متوجهُ اشتباه این علم #الله خواهید شد

8/1+6/1+6/1+3/2=3/7

ملاحظه می فرمایید که کسر بزرگتر از واحد شد .

جالب اینجاست که در پایان آیه می‌‌گوید: زیرا خداوند داناى حکیم است

با سلام. جواب این سوال بسیار ساده و راحت است به شرطی که فرد حداقل سواد ریاضی را داشته باشد و حداقل فهم و ترجمه فارسی قرآن را هم داشته باشد. اما زمانی که افراد بی سواد ادعای دانستن می کنند اینطور می شود که به علم خدا هم ایراد می گیرند چون خود نمی فهمند. مشکل علم خدا نیست، مشکل فهم و سواد آنها می باشد. حالت فرض شده در این آیه به این صورت است که میت در یک حالت ورثه اش ( دو دختر و بیشتر از دو دختر  با پدر و مادر  میت ) باشد. در این حالت دو دختر و بیشتر از دو دختر مثلاً سه یا چهار دختر به همگی آنها  2/3 از کل می رسد و به پدر و مادر هریک 1/6می رسد. در این حالت 2/3 از کل را به نسبت تساوی میان دختران تقسیم می کنیم. برای تقسیم این سهم ها باید میان 2/3 دختران و 1/6 پدر و 1/6 مادر مخرج مشترک گرفت . 1/6 +1/6+2/3=6/6 در این تقسیم بندی کل ارث را به 6 قسمت تقسیم کرده و 1 سهم به پدر ، 1 سهم به مادر و 4 سهم به دختران داده می شود و  4 سهم به نسبت مساوی میان آنها تقسیم می شود. این فرض اول آیه بود و در آن اصلاً زوجه میت فرض نشده تا 1/8 به زوجه دهیم ولی منتقدان بی سواد زوجه را هم وارد سهام کرده اند در صورت که در آیه نامی از زوجه نیامده است . حالت دیگری که در آیه فرض شده است این است که میت یک دختر داشته باشد و پدر و مادر میت هم باشند که هریک 1/6 ارث می برند. در این فرض هم زوجه وجود ندارد یعنی فرض مسئله این است که زوجه میت قبل از میت فوت کرده است. در این حال هم میان 1/2 دختر و 1/6 پدر و 1/6 مادر مخرج مشترک گرفته می شود: 1/2 +1/6+1/6 =5/6 در این حالت 3 سهم دختر 1 سهم پدر و 1 سهم مادر می برد. و 1/6 اضافه (5/6-6/6=1/6) با محاسبه رد بری ( اصطلاح تقسیم ارث است) میان وارثان تقسیم می شود. این فرض ارث برای مادر در صورتی است که میت فرزند داشته باشد و اگر میت فرزند و زوجه نداشت، تنها ارث میان پدر و مادر تقسیم می شود و سهم مادر 1/3 و مابقی به پدر می رسد یعنی 2/3. البته  این سهم به شرطی است که میت برادر نداشته باشد. اگر میت برادر داشت، برادران برای مادر حاجب ( اصطلاح تقسیم ارث یعنی مانع ارث بردن بدون اینکه خودشان ارث برند)  می شوند و مادر 1/6 می برد و مابقی یعنی 5/6 به پدر می رسد. در آیه اشاره می کند این تقسیم بندی های ارث پس از کسر دیون میت از ماترک است . اما منتقد بی سواد اصلاً آیه را نفهمیده و زوجه را هم داخل در ارث برها آورده است. با فرض این حالت منتقد بی سواد در جمع کسرها اشتباه کرده و نتوانسته مخرج مشترک بگیرد و حاصل جمع سهام را 3/7 نوشته است . معلوم نیست منتقد بی سواد چگونه 7 را مخرج مشترک میان 8 و 6 و 3 قرار داده است درحالی که 7 هم از 8 کوچک تر است و هم بر 6 و 3 قابل تقسیم نیست. ای کاش این منتقد بی سواد بجای انتقاد از خدا دو کلاس ریاضی می خواند. در حالتی که منتقد فرض کرد: 1/6+1/6+1/8+2/3=27/24  حاصل این جمع است که منتقد جمع کسری را نمی دانسته است. حال در این حالت صورت از کسر بزرگتر شده است و انتقاد منتقد این است که چگونه ممکن است که صورت از مخرج بزرگتر باشد؟ و نمی توانیم ارث را تقسیم کنیم و این اشکال و ایراد است به خدا. اما اگر این منتقد بی سواد کمی درباره قوانین ارث در اسلام مطالعه می کرد به قانونی به نام عول می رسید.( حالتی در ریاضی که صورت از مخرج بزرگتر بوده و نمی توان ارث را میان افراد به نسبت مشخص شده تقسیم کرد). طبق قانون اسلام در این حالت سهام  والدین و زوجه را باهم جمع می کنیم: 1/6+1/6+1/8=11/24 را به نسبت میان والدین و زوجه تقسیم می کنیم یعنی 3 سهم به زوجه 4 سهم به پدر و 4 سهم به مادر بعد 11/24 را از 24/24 کم می کنیم: 11/24-24/24=13/24 را به دختران می دهیم به نسبت مساوی. منتقد بی سواد چون از قانون عول و جمع و تفریق کسری ریاضی بی اطلاع بوده است، به خدا انتقاد می کند.موفق باشید.

  • ۹۵/۰۴/۲۳

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی