مهدویت
مهدویت یعنی هدایت ما سوی الله به سوی الله توسط حجت الهی.
یعنی مهدویت شامل هدایت همه موجودات هستی می شود و تمام موجودات متناسب با رتبه خلقتشان دارای مرتبه ای از هدایت هستند و این هدایت الهی توسط ولی و حجت خدا که خودش توسط خداوند هدایت شده است به مخلوقات می رسد.
مهدویت یعنی هدایت تمام موجودات. هدایت انسانها یک مرحله از آن بوده است و هدایت توسط انبیاء یک مقطع از هدایت انسانها می باشد.
در یک تقسیم بندی می توان مراتب مهدویت را اینگونه تقسیم بندی نمود: 1- هدایت عالم مجردات( شامل مراتب مختلف ملائک) ( مراتب مختلف عقل)..... 2- هدایت عالم ماده:( 1- هدایت عالم جمادات 2- هدایت عالم نباتات 3- هدایت عالم حیوانات 4 - هدایت عالم انسان ها 5- هدایت عالم جنیان ) 3- هدایت در عالم برزخ 4- هدایت در عالم قیامت 5- هدایت در عالم آخرت
در این میان مهدویت در عالم ماده و برای انسان ها یک مقطع از مهدویت می باشد که در مهدویت در مرتبه انسانی به دو مرحله تقسیم می شود: 1- هدایت انسان های قبل از خلقت حضرت آدم 2- هدایت انسان ها بعد از خلقت حضرت آدم
در مرحله خلقت حضرت آدم و حوا مرحله جدید و مهمی از مهدویت رقم می خورد که دارای چند مقطع است: 1- دوره پیامبران( 1- از دوره حضرت آدم تا دوره حضرت نوح 2- از دوره حضرت نوح تا دوره پیامبر اکرم ، که این دوره پیامبران الوالعزم می باشد. ) 2- دوره امامت ( 1-دوره حضور 11 امام 2- دوره غیبت و ظهور امام دوازدهم)
هدایت تمام این مراحل از ابتدا خلقت تا آخرت توسط اهل بیت انجام می شود و تحقق کامل این هدایت در تمام مراحل در زمان ظهور حضرت حجت محقق می گردد. اینجا مقام و مرتبه اهل بیت و حضرت ولی عصر و رسالت و وظیفه سنگین ما مشخص می شود.
قبل از خلق حضرت آدم و حتی قبل از خلقت عالم ماده، وجود نورانی اهل بیت عالم را هدایت می کرده است. اهل بیت دو مرتبه وجودی دارند : وجود نورانی یا همان بعد روحی و نور روح ایشان 2- وجود مادی و جسم دنیایی آنها. قبل از خلق جسم مادی ایشان ، وجود نورانی انها یعنی نور وجود ایشان عالم را هدایت می کرد و می کند، همانگونه که امروز نور وجود امام حسین علیه السلام بسیاری را هدایت می کند. این مطلب در حدیث نورانیت امیر المومنین توضیح داده شده است.
درباره این که ریشه لغوی و ترمینولوژی و وازه شناسی مهدویت به چه معنا می باشد ، بحث ها و گفتگوهای زیاد میان اساتید مطرح است و برخی از نظر لغوی و ادبیات عرب به واژه مهدویت ایراد وارد کردند که معنایی که دنبال می کنیم در این کلمه نیست و نمی رساند . بحثش مفصل است و نظرات بسیار . آنچه بنظر ما رسید این است که دعوا بر سر واژه مهدویت دعوای عنب و انگور است و اصل ریشه این کلمه است که هدی و هدایت است و بهتر است به هدف هدایت پرداخته شود چون اساتید بزرگوار هم در موضوع ترمینولوژه مهدویت به نقطه اشتراک نرسیدند.
در بررسی رویکرد های مختلف به موضوع مهدویت به رویکرد های زیر دست یافتیم: 1- رویکرد کلامی 2- رویکرد قرآنی 3- رویکرد روائی و حدیثی 4- رویکرد تاریخی 5- رویکرد عرفانی 6- رویکرد تمدن محور 7- رویکرد جامعه سازی 8- رویکرد سبک زندگی 9- رویکرد ادبیات محور 10- رویکرد سیاسی 11- رویکرد حکومتی 12- رویکرد تربیتی 13- رویکرد استراژیک( بقاء محور) 14- رویکرد آینده سازی 15- رویکرد نظامی 16- رویکرد فعال 17- رویکرد آسیب شناسی 18- رویکرد مکان محور 19- رویکرد حادثه محور 20- رویکرد علائم محور 21- رویکرد زمینه ساز 22- رویکرد منفعل 23- رویکرد خانواده محور 24- رویکرد دشمن شناسی 25- رویکرد امام محور 26- رویکرد زمان محور 27- رویکرد علم محور 28- رویکرد مدیریتی 29- رویکرد دین محور 30 رویکرد عقل محور 31- رویکرد تهذیبی 32- رویکرد دعا محور 33- رویکرد بین ادیانی 34- رویکرد فرهنگی اجتماعی35- رویکرد امنیتی 36- رویکرد اقتصادی 37- رویکرد تکوینی 39- رویکرد خلقت محور 40 - رویکرد آخرت محور 41- رویکرد هستی محور( وجود محور) 42- رویکرد فیض محور 43- رویکرد نسبت شناسی میان عوالم هستی 44- رویکرد هدایت محور 45- رویکرد خدا محور
- ۹۵/۰۴/۲۲