عهد

اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ

عهد

اللَّهُمَّ أَرِنِی الطَّلْعَةَ الرَّشِیدَةَ

سعد اکبر

چهارشنبه, ۲۳ تیر ۱۳۹۵، ۰۳:۴۱ ب.ظ

روز سعد اکبر روزى که دعا درحق فرزندان به اجابت میرسد مخصوصاً دعاى مادر  ویک نماز مخصوص دارد که بعد از نماز صبح زمانیکه خورشید بالا می آید خوانده میشود در رکعت اول بعد از حمد ٣مرتبه سوره نصر ودر رکعت دوم بعد از حمد ٣مرتبه سوره ضحى؛بعد ازسلام نماز یک مرتبه آیة الکرسى پنج تا صلوات خوانده میشود و خداوند را به عزت و جلالش و ملائکه اش و جمیع خلقش قسم میدهیم و در حق همه فرزندان و بعد درحق فرزندان خودمان دعا مى کنیم.

در توضیح این مطلب باید گفت که در طول ماه های قمری بخاطر تاثیری که ماه و ستارگان بر روی زمین میگذارند و باعث جزر و مد می شوند یا اثر انرژی ها یا تشعشعات کیهانی بر روی زمین، توصیه شده است برخی کارهای مهم در برخی روزها که این تاثیرات کم است یا مثبت است انجام شود و برخی کارها در زمان هایی که اثرات منفی زیاد است انجام نگردد. در هر ماه زمانی حدود 2روز زمانی که ماه وارد مدار فلکی عقرب می شود، بدلیل اثر تشعشعات کیهانی، انجام کارهای مهم کراهت شدید دارد که اصطلاحا گفته می شود، ایام قمر در عقرب است. در تقویم های نجومی که در کتاب فروشی ها وجود دارد این زمان های سعد یا نحس در هر روز و ساعت مشخص شده است. در برخی ایام نیز چون اثر انرژی های کیهانی بر روی زمین مثبت است، انجام برخی کارها سفارش شده است زیرا باعث رشد و پیشرفت می شود. روز هایی که تاثیرات مثبت زیاد باشد و انجام برخی کارها در آن بازه زمانی بابرکت باشد را ایام سعد اکبر می گویند. اما اینکه در این ایام این دستورات عبادی وارد شده باشد، جایی ندیده ام و احتمالا ذوق و سلیقه ای باشد. در هر گروهی که چنین مطالبی را مطرح می کنند باید بپرسید که منبع و سند چنین دستورات و عباداتی کجا است. پس سعد و نحس ایام را داریم اما وارد شدن این عبادات را نداریم.
  • ۹۵/۰۴/۲۳

نظرات (۷)

من از چند سایت معتبر مذهبی چک کردم که عنوان شده بود این خبر در خصوص روز سعداکبر شایعه است

آخر ما نفهمیدیم راست یا شایعس؟
  • سید روح اله


  • متن شایعه

    " سلام عزیزانم فردا روز سعد اکبر است روزى که دعا درحق فرزندان به اجابت میرسد مخصوصاً دعاى مادر  ویک نماز مخصوص دارد که بعد از نماز صبح زمانیکه خوشید بالا میاید خوانده میشود  دررکعت اول بعد از حمد ٣ مرتبه سوره نصر ودررکعت دوم بعد از حمد ٣ مرتبه سوره ضحى ٠٠٠بعد ازسلام نماز یک مرتبه ایة الکرسى  پنج تا صلوات خوانده میشود وخداوند را به عزت وجلالش و ملایکه اش وجمیع خلقش قسم میدهیم ودر حق همه فرزندان  وبعد درحق فرزندان خودمان دعا مى کنیم التماس دعا امشب تلاوت آیه29و30سوره فاطر باعث نزول برکت است. شما هم مثل من برای دوستاتون ارسال کنید. بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحِیم إِنَّ الَّذِینَ یَتْلُونَ کِتَابَ اللَّهِ وَأَقَامُوا الصَّلاةَ وَأَنْفَقُوا مِمَّا رَزَقْنَاهُمْ سِرًّا وَعَلانِیَةً یَرْجُونَ تِجَارَةً لَنْ تَبُورَ ﴿٢٩﴾لِیُوَفِّیَهُمْ أُجُورَهُمْ وَیَزِیدَهُمْ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّهُ غَفُورٌ شَکُورٌ( ۳۰)  
    سُبحانَ الله یا فارِجَ الهَمّ وَ یا کاشِفَ الغَمّ فَرِّج هَـمّی وَ یَسّر اَمری وَ ارحِم ضَعفی وَ قِلَـّةَ حیلَتی وَ ارزُقنی حَیثَ لا اَحتَسِب یا رَبَّ العالَمین 
    حضرت محمد(ص) فرمودند هر کسی این دعا را بین مردم پخش کند گرفتاریهایش حل شود... فقط امشب "


    پاسخ شایعه

    1. مفهومی به نام "سعد اکبر" در هیچ یک از کتب روایی از معصومین(ع) نقل نشده و اعمالی هم برای آن بیان نگردیده است! ضمن اینکه در شایعه زمان مشخصی هم برای آن تعیین نشده است!
    2. در باب سعد یا نحس بودن برخی ایام مانند سعد بودن نوروز روایاتی موجود است، اما نماز ادعا شده در متن، در کتب ادعیه شیعه مانند مفاتیح الجنان و اقبال الاعمال یافت نشد!
    3. روایتی از شب خاصی که دعای والدین برای فرزندان اجابت شود موجود نیست! در روایات مرتبط هم استجابت دعا محدود به هیچ زمانی نشده است!
    4. اعمال مستحب باید مطابق دستور و روایت باشد وگرنه بدعت محسوب شده و عمل به آن حرام می باشد!
    5. مطلب ادعا شده در مورد آیات ۲۹ و ۳۰ سوره فاطر یافت نشد و در خواص این آیات فقط مطلبی با موضوع رشد سود و تجارت بیان شده است!
    6. عبارت "سبحان الله یا فارج..." دعایی با سند مشخص نیست و ادعای رفع گرفتاری منتشر کننده آن از قول پیامبر اکرم (ص) نیز کذب و فاقد اعتبار است ! 
    7. دروغ بستن بر دیگران از زشت‌ترین انواع گناهان کبیره است؛ زشتى افترا بسته به شأن فرد مورد اتّهام می باشد و دروغ بستن بر خدا و پیامبر(ص)، از بدترین گناهان کبیره است!

    دروغ

    همچین روزی وجود خارجی ندارد لطفاً بدعت درست نکنید...

    اشاره‌نشده‌چون‌خداوند‌همه‌ی‌روزها‌سعدومبارک‌آفریده‌...هرروزی‌که‌پدرومادربرای‌فرزندش‌دعا‌کنه‌اگه‌مصلحت‌باشه‌اجابت‌میشه‌...هیچ‌روزی‌بدنیس‌این‌بستگی‌به‌خودماداره‌که‌روزمونو‌چه‌جوری‌بسازیم

    بسمه تعالی

    حضور محترم استاد موسوی مطلق

    سلام علیکم

    لطفا نظرتان را پیرامون پیام های که در فضای مجازی تحت عنوان روز سعد اکبر و اجابت دعا برای فرزندان پخش میشود چیست؟

    بسم الله الرحمن الرحیم

    سلام علیکم و رحمه الله

    در خصوص پرسش مذکور باید عرض کنم:

    ۱.در منابع روائی و اصیل ما چنین روزی و چنین دعائی که در ذیل اعمال این روز آمده وجود ندارد و انجام دادن عمل غیر ماثوره نه تنها موثر نیست که مضر نیز هست.

    ۲.ایام ذاتا ظاهرا سعد هستند و اقدامات مخلوقات سبب نحس شدن ایام میگردد، روز سعد اکبر همان روزی است که انقطاع از خلق حاصل گردد، و روزی که معصیت نگردد بلکه روز ظهور حضرت منجی عجل الله تعالی فرجه الشریف باشد.

    ۳.دعای پدر و مادر برای فرزندان و بالعکس همیشه مطلوب و یک تکلیف است و به اجابت نزدیک است و اختصاص به روز خاص ندارد.

    ۴. بهترین دعا برای فرزندان دعای بیست و پنجم صحیفه سجادیه است،شایسته است این دعا خوانده و ترویج گردد.

    ۵.نشر مطالب دینی و منتسب به اهل بیت عصمت و طهارت بدون سند و یقین به صحت ان شرعا جایز نمی باشد.

    والسلام

    سیدعباس موسوی مطلق

    ۳۰مرداد ۱۳۹۹

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی